THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
China Miéville může někoho štvát svým politickým přesvědčením, některými svými výroky na adresu klasické žánrové literatury, a co já vím, třebas i radikálně ujetými postavami, které se v jeho románech jistě dají vysledovat. Co mu však neodpáře nikdo, a jistě přizná i nejzavilejší z odpůrců, je skutečnost, že jen planě nežvaní a frázemi nenaplňuje onu obehranou formulku: „Cos dokázal, že kritizuješ?“. Píše, píše skvěle, jako autor je velice plodný a ukazuje všem, jak by si to bourání mýtů a dávno zažitých klišé představoval v praxi. Navíc kvalitou nekolísá, čerstvě vydaný román „Ambasadov“ toho budiž důkazem.
Pokud bychom měli použít hudební příměr, pak je China Miéville interpretem, který nezůstává stát na místě, neomílá jedinou úspěšně vyzkoušenou formulku do zblbnutí a nevychovává si zástup oddaných čtenářů, kteří chtějí číst jen a jen další variace téhož. Byť se občas vrací do světa svého přelomového „Nádraží Perdida“, jsou to vždy návraty natolik jiné, že jde vlastně o nové světy, o úplně jiný úhel pohledu. Velký experimentátor je určitě vhodná škatulka.
Ambasadov je malý ostrůvek na samém konci známého vesmíru. Provinční místo, které vzniklo v blízkosti zvláštního města nelidských bytostí, které místní uctivě titulují jako Hostitele, obecně se jim pak říká Ariekané. Odtud pochází i hlavní hrdinka Avice, cestovatelka immerem, jakýmsi zvláštním mořem hvězdného prostoru a času, jímž jsou osoby jako ona schopny urazit obrovské vzdálenosti v relativně krátkém časovém úseku. Porozumět myslícímu druhu Ariekanů však nebylo pro lidské osadníky nikterak jednoduché. Jejich řeč totiž spojuje dva hlasy ukryté v jediné mysli, která navíc neumí lhát, nebyla by to však nezastavitelná lidská náplava, aby si s úkolem neporadila. Výsledkem jsou pak Ambasadoři – důležití styční důstojníci pro styk s nelidskou civilizací. A právě příchodem nového Ambasadora EzRy se dlouhodobé status quo v několika vteřinách promění na hotové pandemonium, a aniž o tom ví, zachránit svůj svět před totální zkázou a zhroucením může právě jen immernautka Avice.
Pokud teď z drobného náčrtu děje máte za hotové, že karty jsou rozdány pro tradiční sci-fi v těch nejlacinějších kulisách a s omšelou zápletkou, hned vás zarazím. Miéville totiž používá žánrové malování jen jako podkres příběhu, který spíše než o cestování vesmírem je o jazyku, dorozumívání mezi rozdílnými inteligentními bytostmi, závislostech, o možnostech člověka pochopit věci, které má jeho mysl za nepochopitelné. Je rozhýbán kolotoč představivosti a je skvělé pozorovat, jakou cestou se vydají Hostitelé, jakého jednání je schopen lidský druh. Osobně mám stále za nepochopitelné, kam na všechny ty nápady „pan Čína“ chodí, což ale nic nemění na faktu, jak jednoduše se jimi čtenář může nechat unést. Ani tentokrát sice není pochopení zákonitostí světa úplně nasnadě, a autor vám nedá nic zadarmo, avšak v přímém porovnání s takovým „Městem & Městem“, kde jste se opravdu zapotili při zjišťování fungování obou měst, jde v podstatě o klidné čtení.
Jestliže je China Miéville často označován za jeden z vůdčích hlasů literární odnože zvané New Weird, jakési městské fantastiky, která se snaží o oživení žánru, pak po přečtení recenzovaného dílka není důvodu na tomto tvrzení cokoliv měnit. Pomineme-li totiž poměrně velký počet překlepů, máme v „Ambasadovu“ (v překladu tradiční jistoty Milana Žáčka) další skvělý román, který by neměl minout žádného příznivce „otevřené literatury“. A to už je prosím v autorově jazyce k mání již další dítko, tentokráte prý podruhé pro mládež. Tak se těšme.
China Miéville a sci-fi = Ambasadov. A opět neotřele, překvapivě, s neuvěřitelnou imaginací.
8,5 / 10
Vydáno: 2012
Vydavatel: Laser
China Miéville: Ambasadov (Embassytown /2011/)
Překlad: Milan Žáček
Obálka: Edward Miller
Laser-books s. r. o. - LASER 2012
383 stran.
Cena: 339,-Kč.
ISBN 978-80-7193-348-9
každého kto napíše knihu obdivujem...aj ked radikál,ale ked si stojí za svojím v pohode...
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.